Myrsale: Tekstiler i naturmaterialer hitter lige nu

Profilbillede
dato

Vikingetræf gav Anette en god ide. I dag ejer og driver hun en unik tekstilforretning med salg af blandt andet stof, garn og kjoler i skønne naturmaterialer.

Jenny Anette Nørgaard Kajhøj er egentligt uddannet typograf med mange års arbejdserfaring som Grafiker. I 2012 valgte hun dog at lægge sin uddannelse bag sig, for i stedet at starte op som selvstændig erhvervsdrivende inden for detailhandel. I dag ejer og driver stof-, garn & antikvitetsforretningen Myrsale i Ry.

En forretning der har specialiseret sig i tekstiler i bæredygtige og økologiske naturmaterialer, og som samtidig også er unik i den forstand, at de besøgende i forretningen, foruden stof som metervare, garn og tøj, også kan finde et mindre udvalg af både krukker, puder, smykker, ældre møbler, antikviteter og bøger om de nordiske guder, vikingetiden og dennes håndværk.

“Det, vi primært gør os i, er tekstiler såsom stof, beklædning, uld og garn. Ofte falder jeg dog over nogle sjove og spændende ting af ældre dato, som krukker, glas, porcelæn og mindre møbler, som jeg syntes kunne være sjovt at sælge videre i butikken,” fortæller Anette.


Foto: Stoffer

Antikviteterne er dog ikke det primære i butikken. Det er, som hun fortæller det, med til at sikre, at der er noget for enhver smag i butikken, ligesom at hun selv har det sjov med at finde og udvælge de specielle varer:

“Ofte er det sådan, at når et par kommer ned i butikken, vil damerne ofte se på stof, garn og tøj, mens mændene derimod plejer at være noget mere interesseret i bøger og antikviteter.”

Årlig vikingetræf med familie og venner banede vej for Myrsale

Ideen til at starte en detailhandel op med salg af tekstiler i naturmaterialer opstod på Moesgård Vikingetræf, hvor Anette i mere end 40 år er kommet med familien. Familien var og er meget hesteinteresserede, fortæller Anette, hvor det årlige tilbagevendende begivenhed Moesgård Vikingetræf, blev benyttet som anledning til at vise hestene frem og mødes hele familien. Anette delte dog ikke familiens passion for heste, hvor hun i stedet nød og bevæge sig sig rundt og opleve stemningen og atmosfæren på vikingemarkedet, hvor hun med årene har opbygget mange venskaber og relationer til de øvrige besøgende på vikingetræffet.

Gennem disse venskaber og relationer fik Anette øjnene op for en mindre problemstilling, som flere af de besøgende på vikingemarkedet døjede med - nemlig at der ofte var svært at finde de rette stoffer og materialer til de historiske dragter. En idé som Anette så muligheder i, og som ledte til, at hun startede Myrsale.


Foto: Anne-Sofie

I første omgang var det dog kun på deltid, at Anette kastede sig over Myrsale, der er opkaldt efter den nordiske gudinde Friggs hjem, som siges at være gudinde for blandt andet syning og vævning. Ideen var at gøre det nemmere for de mange, der levendegør historien, at finde gode og autentiske materialer til deres dragter, hvilket hun hurtigt oplevede en stor efterspørgsel på blandt de mange fritids-vikinger og øvrige grupper.

Selvom tekstiler på vikingetræf i dag udgør en mindre del af Myrsales omsætning, gør Anette stadig en dyd ud af at vise fanen frem på diverse vikingetræf, især i Jylland, hvor hun også selv har sit eget telt og håndsyede dragter at vise frem:

“Selvom mange kommer kørende langvejs fra for at besøge butikken, med henblik på at finde stof til deres dragter, er størstedelen af vores kunder stadig lokale. Tekstilerne kan også snildt bruges til almen beklædning, puder, duge og meget mere.”

Myrsale er en oplevelse i sig selv

Hvor det er normal kutyme at besøge butikker og forretninger, hvor man har til hensigt at handle, oplever Anette, at Myrsale er blevet en lille seværdighed i sig selv. Mange kommer således udelukkende for at kigge og vise forretningen frem for familie og venner, der kommer langvejs fra, og som så er blevet fortalt om butikken:

“Mange kommer forbi for at se, hvad Myrsale er for noget. De er nysgerrige, og har ikke altid planer på forhånd om at købe noget. Mange falder dog alligevel over noget garn, stof, et smykke eller andet, som de ender med at købe, fordi de simpelthen ikke kan lade være. Jeg tror mange lader sig inspirere, når de går på udkig i forretningen.”

De besøgende er dog altid mere end velkommen i forretningen uanset om de kommer med henblik på at købe noget, eller blot for at kigge og lade sig inspirere, slår Anette fast. Hun fortæller, at det derfor heller ikke er unormalt, at flere slår et smut forbi forretningen for en hyggelig snak eller gode råd til strikketøjet, hvor enkelte har formået at blive hængende i flere timer, hvilket Anette kun finder hyggeligt:

“Jeg har fået mange gode historier hen over disken gennem årene, hvor det til tider godt kan udvikle sig lidt til at snakkeklub. Snakker de for meget, må jeg dog ofte bede dem sætte sig og tage en kop kaffe, mens jeg ekspederer kunderne,” fortæller hun smågrinende.

Stærk lokal opbakning skaber vækst

Det seneste år i Coronaens tegn har for alvor været med til at bekræfte Anette i, at lokalmiljøet i Ry er noget helt særligt. Uden de mange vikingetræf og besøgende gæster og turister udefra, frygtede hun for en dårlig omsætning i butikken. Sådan blev det dog langt fra, hvor det seneste år blandt andet medførte en stigning i salget af garn, hvilket har hjulpet Myrsale godt igennem det seneste år. Faktisk så godt at 2020 blev det hidtil bedste år målt på omsætningen til trods for flere år med stabil vækst i butikken:

“De lokale er rigtig gode til at støtte det lokale erhvervsliv i Ry, herunder Myrsale, hvilket jeg sætter stor pris på. De foretrækker at handle lokalt og støtte nærområderne, hvilket har stor betydning for, at vi i en by som Ry kan have så spirende et forretnings- og erhvervsliv. Derfor er det også ekstra vigtigt for mig at give en god service, så de handlende kan mærke, at jeg sætter pris på deres støtte.”

De lokales opbakning betyder derfor meget for Anette, som derfor heller ikke er bleg for at lytte til gode ideer og ønsker fra kunderne:

“Jeg lytter heller end gerne, hvis de har forslag til stof, garn og andet, som de mener jeg bør handle med i butikken. Jeg er altid åben overfor nye ideer til forretningen.”

Hun opfordrer derfor også til, at så mange som muligt besøger hende i butikken til en mere personlig betjening, selvom Myrsale også har både en hjemmeside og Facebookprofil:

“Vores udvalg på hjemmesiden er noget begrænset. Det er kun stof og historiske relaterede ting der er der. Men kom ned i butikken, så er udvalget langt større. Så står jeg eller min medarbejder Anne-Sofie i hvert fald klar til at hjælpe med inspiration og gode ideer, hvis det er det som skal til,” afslutter Anette.

Anette og Myrsale kan som oftest besøges på Kyhnsvej 3 i Ry, tirsdag til torsdag 12:00-17:30, fredag 12:00-18:00, samt lørdag 10:00-14:00, eller på deres hjemmeside Myrsale.dk samt Facebookside døgnet rundt.

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Jenny Anette Nørgaard Kajhøj // Myrsale