I Ry og Hammel kan du finde et revisionsfirma, der ikke er helt ligesom de andre.
De er hverken kæmpestore eller helt små, de er et sted midt imellem, og netop dét er én af deres styrker. Der er to afdelinger i selskabet, hvor ressourcerne kan flyttes på kryds og på tværs for at optimere.
Revisorvejen lå i kortene
Mikhael Sander Fogh er én af tre partnere i revisionsfirmaet, og på én eller anden måde, så har han altid vidst, at det var revisor, som han skulle være.
“Jeg startede ud med at hjælpe min far med hans regnskaber. Dengang gik jeg på handelsskolen og var 16-17 år, hvilket betød, at jeg lærte det hele fra bunden. Der var meget, som jeg måtte lære mig selv. Det var derfor helt naturligt, at jeg sprang ud som revisor efter skolen,” fortæller Mikhael Sander om hans vej ind i revisorbranchen.
Mikhael brændte for faget dengang og gør det stadig i dag, derfor er han altid meget bevidst om, hvordan han kan forbedre vilkårene i virksomheden for kunderne, men især også for medarbejderne.
Medarbejderne er den vigtigste ressource
Mikhael Sander er ikke i tvivl om, hvad Revision Ry og Hammel er særligt gode til. De værdsætter nemlig deres medarbejdere, og vil næsten altid sætte deres ønsker og behov forrest, hvis det betyder, at de får det bedre.
“Vi har et meget stærkt fokus på, at vores medarbejdere kan lide deres job. Der skal ikke være for meget eller for lidt arbejde. Vi ønsker at undgå overarbejde og lytter til den enkelte på den måde har vi stabile medarbejdere, som ved hvad de skal. Det er unikt for branchen, at vi ikke har overarbejde. Vi vil hellere være én for meget, end at begrave medarbejderne i arbejde,” fortæller Mikhael Sander.
På kontoret, kan de også mærke, at folk er glade for at møde ind hver dag.
Mange af medarbejderne har nemlig været der i flere år.
Mikhael fortæller også, at der altid er en åben dialog med medarbejderne om, hvor meget de vil lave - og om de selv ønsker overarbejde, for så kan de få det.
“Nogle af vores medarbejder efterspørger overarbejde, og så finder vi det, så vi kan gøre alle tilfredse. Her hos os er vi meget fleksible, og det er unikt for branchen,” uddyber Mikhael.
Foto: Privat // Her ses afdelingen i Hammel
Hos Revision Ry og Hammel har de nemlig fundet ud af, at medarbejder, som har det godt, de er gode over for kunderne.
Derfor afspejler det sig tydeligt i kundekontakten, at medarbejderne hos virksomheden er glade for at gå på arbejde.
Nærværende kunderelationer
Noget tyder på, at Mikhael og de andre partnere har fundet opskriften på den helt rigtige balance mellem medarbejder og kunder.
“Hos os har vi stabile og loyale kundeforhold, der er kunder, som jeg har haft i 30 år efterhånden. Vi har kundekontakt næsten hele tiden,” fortæller Mikhael Sander.
Mange vælger Revision Ry og Hammel, fordi det er et godt og for mange lokalt alternativ til de helt store revisionsselskaber. Dog kommer der kunder fra hele landet til virksomheden, da man nemt kan have god kundekontakt over mobil, mail og lignede.
Finder en løsning på alle sager
Revision Ry og Hammel er et lille revisionskontor på 29 medarbejdere sammenlignet med branchens andre, hvor der ofte er flere end 1.000 ansatte. Det går dog aldrig ud over kvaliteten. Revision Ry og Hammel allierer sig nemlig med specialister og eksperter i f.eks. skat, moms, HR og jura, hvis det er nødvendigt.
“Generelle ting klarer vi selvfølgelig selv, men vi bruger gerne rådgivning fra eksterne konsulenter i forbindelse med for eksempel specialsager,” fortæller Mikhael Sander.
En revisor kan ikke vide det hele, så nogle gange er det bedst at trække på specialisterne, så man får det bedste og mest korrekte svar på en problemstilling.
Revision Ry og Hammel har en bred kundegruppe, som består af blandt andet håndværkere, psykologer, maskinfabrikker, kroer, restauranter og andelsboligforeninger for at nævne et par stykker.
Opgaverne kan for eksempel være bogføring, rådgivning, selvangivelse og regnskaber. Derudover, så hjælper Revision Ry og Hammel virksomhederne i gang med digitale løsninger, så de selv kan scanne bilag med telefonen og lave et regnskab.
Digitalisering en trussel og en mulighed
Det er ikke nogen hemmelighed, at revisionsbranchen er præget af et pres fra teknologiens side. Mere og mere af revisorernes arbejde bliver digitalt, og det har indtil videre krævet en ekstra indsats.
“Vi ser digitaliseringen som en udfordring og en mulighed. Det kommer til at spille en kæmpe rolle de næste par år. Meget bliver automatiseret. Det skal fungere, og vi skal blive bedre. På et tidspunkt bliver vores arbejdsbyrde mindre, men det er heldigvis de kedelig ting, som teknologien overtager - så det bliver vi bare en endnu bedre arbejdsplads af,” fortæller Mikhael, som generelt er meget optimistisk omkring situationen.
Vokser i takt med kunderne
“Vi udvider i takt med nye kunder og har derfor meget organisk vækst, hvor vi bliver cirka en halv til en hel medarbejder mere om året,” fortæller Mikhael Sander, når han bliver spurgt om selskabets fremtid.
Generelt, så bruger selskabet ikke penge på at annoncere efter nye kunder, de har nemlig erfaret, at kunderne kommer, hvis der er dygtige medarbejdere til at hjælpe dem.
Derfor har Revision Ry og Hammel valgt, at de hellere vil bruge penge på at finde en dygtig medarbejder, som passer ind i virksomheder.
“Det er bedre for os med en god medarbejderdatabase, da kunderne vil komme, når de hører om os fra mund til mund. Det vigtigste er, at vi er en god arbejdsplads, fordi det gennemsyre alt vi laver. Det gør, at kunderne kommer til os, fordi vi er gode for vores kunder,” fortæller Mikhael Sander.
Det kan dog godt være en udfordring for virksomheden at finde nok kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det også vigtigt, at Revision Ry og Hammel brander sig på, at de er et dejligt sted at være, hvor man har meget indflydelse på eget job.
Mikhael Sander kalder det “frihed under ansvar.”
Læs mere om Revision Ry & Hammel på hjemmesiden her.